Kunne du tænke dig at stramme maveskindet en anelse ind inden strandsæsonen? Så kan de her fem fødevarer måske være en hjælp.

Hvis vejret ellers tillader det, er der ikke meget mere end et par måneder til, termometeret står på strandtur.

Hvis vinteren har sat sine tydelige spor, især omkring maveskindet, er du måske begyndt at overveje, hvordan du bedst kan skille dig af med nogle af de overflødige kilo.

Derfor har TV 2 spurgt ernæringsekspert Per Brændgaard om, hvilke fødevarer der kan hjælpe kiloene hurtigere af kroppen.

- Overordnet set handler det om at påvirke tre fysiologiske virkninger. Hvis en fødevare skal virke slankende, skal den enten øge mæthedsfornemmelsen, sænke optagelsen af kalorier eller øge forbrændingen.

- Hvis du ser på organismen skal kaloriebalancen samlet set gå i negativ, det vil sige, at der forbrændes flere næringsstoffer, end der bliver optaget, siger han.

Per Brændgaard har herunder samlet fem fødevarer, der hjælper på tre af de ovenstående parametre: Indtagelse, optagelse og omsætning.

Fem ting der slanker

Æbleeddike

Æbleeddike. Foto: Shutterstock
Du kan både bruge æbleeddike i madlavningen til eksempelvis salatdressing, eller du kan løfte gryderetter som eksempelvis bolognese ved at smage dem til med æbleeddike. Derudover er det også populært, at bruge det som kosttilskud ved at drikke det enten rent eller opblandet i vand, forklarer Per Brændgaard.

- Æbleeddike virker ved at hæmme optagelsen af kalorieholdige næringsstoffer. Man bestemmer selv, om man vil integrere det i kosten eller bruge det som kosttilskud. Jeg vil sige, at man skal drikke en til to spiseskeer om dagen, og hvis det skal virke, skal det helst være under eller efter et måltid.

Grøn te

Grøn te. Foto: Shutterstock
Du kan opnå samme effekt med grøn te, som du kan med æbleeddike, men ifølge Per Brændgaard, kan grøn te derudover øge stofskiftet, så du forbrænder mere. 

- Du skal op på tre kopper om dagen og sørge for, at teen har trukket længe nok. Grøn te skal have lov at trække i minimum ti minutter, det giver det maksimale udtræk af de gavnlige stoffer, siger han. 

Har du også altid fået at vide, at vandet ikke må være mere end 80 grader varmt, når du laver grøn te? Så behøver du ikke længere vente ved elkedlen, forklarer Per Brændgaard videre.

- De undersøgelser, jeg har læst, der viser, hvad der bliver ekstraheret af teen, bruger alle 100 grader varmt vand. Det, der har en effekt, er tiden som teen får lov at trække i, siger han.
 

Chili

Chili. Foto: Shutterstock
Udover at chili indeholder C-vitaminer og antioxidanter, så kan man også få glæde af stoffet capsaicin, der giver den herligt brændende fornemmelse, men også øger stofskiftet og appetitreguleringen. 

Chili regulerer appetitten ved, at den stærke smag giver et smæk, der har en bremsende effekt på indtagelsen af mad, forklarer Per Brændgaard.

Man spiser helt automatisk mindre, når maden er stærk. 
Desværre virker slanketricket med chili ikke, hvis du allerede er en meget hærdet chili-spiser, forklarer Per Brændgaard.

- Kroppen vænner sig til chilien, man skal derfor langsomt spise stærke og stærkere mad. Du kan opnå en effekt på højest tre måneder, og så virker det ikke længere, siger han.
 

Kostfibre

Kostfibre. Foto: Shutterstock
Der er meget godt at sige om kostfibre. De har gavnlige effekter på kolesterolniveauet i blodet, blodsukkerreguleringen, og menes at kunne nedsætte risikoen for at udvikle visse former for kræft.

Men derudover virker kostfibre ved at øge mæthedsfornemmelsen, siger Per Brændgaard.

- Kostfibre binder sig til vand og fylder derfor mere. Det trykker på tarmen og i mavesækken og påvirker på den måde nogle strækreceptorer, der sender signal til hjernen om, at man er mæt.

- Derudover kan fibrene påvirke fordøjelsesenzymerne, så man har sværere ved at fordøje proteiner, kulhydrater og fedt, der siver igennem systemet uden at blive optaget.

Den største virkning får man ved at lave udskiftninger i sin mad, fra noget der indeholder få eller ingen fibre, til noget der indeholder mange fibre.

Per Brændegaard anbefaler, at man ud fra varedeklarationen vælger det brød, der indeholder flest kostfibre. Der findes efterhånden flere nye produkter på markedet, som eksempelvis slik uden sukker, men med kostfibre for at give produktet fylde.

Hørfrø

Hørfrø. Foto: Shutterstock
Den sidste ting på listen, i denne omgang, er hørfrø, der er med fordi, det har en helt speciel evne.

- Hørfrø har nogle slimdannende egenskaber, der gør det særligt effektiv til øget vægttab. Det er ret veldokumenteret, at hørfrø sænker optagelsen af fedt.  

- Hørfrø reagerer med fedt ved at lave nogle sæbelignende forbindelser, der kommer direkte ud med afføringen, siger Per Brændgaard.

Den bedste måde at få hørfrø er ved at vælge brød, der indeholder hørfrø, men det kan også kommes i mysli eller i dejen, hvis du selv bager brød.